Kirnussa Haapavedellä äitienpäivän ensi-illassa vahvaa dramatisointia Minna Canthin novelleista

Tuovi Pulkkanen
Kirnussa Haapavedellä äitienpäivän ensi-illassa vahvaa dramatisointia Minna Canthin novelleista
Tuovi Pulkkanen

Haapavedellä valmistaudutaan esittämään äitienpäivän loppuunmyydyssä ensi-illassa dramatisointeja Suomen ensimmäisen huomattavan naiskirjailijan Minna Canthin kolmesta novellista. Ensi-illan jälkeen esitys on nähtävillä kolme kertaa ja uudelleen sen pääsee näkemään Kirnussa kesällä Haapavesi Folkkien aikana.

Tuovi Pulkkanen
Kaikilla näyttelijöillä on esityksessä useita eri rooleja.

Kaikilla näyttelijöillä on esityksessä useita eri rooleja.

Ohjaaja Katariina Anttila sanoo, että ohjaus on hänelle vasta toinen isompi ohjaus, mutta ryhmä on ennestään tuttu. Hän kertoo ohjanneensa ryhmää noin viisi vuotta sitten.

–Minna Canthin novellien tekstit löytyivät, koska halusin Suomi100-teeman mukaisesti suomalaista tekstiä mielellään naiskirjailijalta.

Anttila kertoo, että ryhmässä on vahvojen naisten kombo, vaikka mukana on myös miehiä.

–Halusin myös, että kaikilla olisi haastetta rooliensa suhteen. Esityksessä kaikilla on monta roolia ja osa naisista esittää myös miehen roolia.

Esitystä on hiottu ensi-iltaa varten lukuisilla harjoituksilla, mutta viime hetkeen asti jokin kohta voi muuttua.

–Meillä on ollut yksi kohta, joka on tuntunut siltä, että se ei toimi ja siihen on haettu ratkaisua. Nyt se tuntuu löytyneen, mutta loppuhetken muutokset ovat yleensä hyvin pieniä asioita. Esitys hakee muotoaan aivan viime hetkeen asti ennen ensi-iltaa ja se alkaa elää ihan eri tavalla yleisön edessä. Kun näyttelijät osaavat repliikit ja rytmin kunnolla, esitys syvenee, kun näyttelijät saavat roolit elämään. Jokainen esitys on vähän erilainen ja se on osa teatteria.

Anttila sanoo, että teatteri vie mukanaan, vaikka sitä tekisi harrastuspohjalta.

–Kun tänne tulee, kaikki ulkopuolinen unohtuu. Olemme työstäneet teosta viime syksystä lähtien ja aluksi ajattelin, että se olisi valmis Minna Canthin päivänä. Joudumme kuitenkin tekemään kompromisseja, koska Kirnussa voi olla meneillään vain yksi produktio kerrallaan. Toisaalta meillä on ollut nyt hyvin aikaa työstää esitystä. Livemusiikki-idea tuli mukaan vasta loppusyksystä. Se on tärkeässä osassa esitystä ja tällä aikataululla se saatiin mukaan. Harjoituksia meillä oli aluksi kerran viikossa, mutta pääsiäisestä lähtien olemme kokoontuneet kaksi kertaa viikossa. Lisäksi meillä on ollut viikonlopputreenejä.

Lain mukaan novellissa torpan vaimoa Maria Toikkaa esittävä Satu Hartikainen sanoo, että vaikka novellissa mennään ajassa todella paljon taaksepäin, ihmiset eivät lopulta ole muuttuneet kovin paljon.

–Tässä esityksessä tekstit on sisäistettävä todella hyvin, koska kieli on vanhaa ja haastavaa. Muuten puhe kuulostaa jotenkin hassulta nykyihmisen suuhun.

Hartikainen sanoo, että muutama läpiajo ja kenraaliharjoitus ennen ensi-iltaa tuovat rytmin esitykselle ja tuovat mukaan lähestyvän ensi-illan jännityksen.

–Pieni jännitys on hyvä asia. Yleisön mukanaolo jo harjoituksissa on näyttelijälle tärkeää, koska adrenaliinit liikkuvat aivan eri tasolla ja siksi meillä on viimeisissä harjoituksissa paikalla jo jonkin verran ihmisiä katsomon puolella.

Tuovi Pulkkanen
Koreografi ja Lain mukaan novellissa miehen roolityön tekevä Pia Varuhin-Palo ja torpan vaimoa esittävä Satu Hartikainen sanovat, että ihmiset eivät ole muuttuneet kovin paljon, vaikka teksti on vanhaa.

Koreografi ja Lain mukaan novellissa miehen roolityön tekevä Pia Varuhin-Palo ja torpan vaimoa esittävä Satu Hartikainen sanovat, että ihmiset eivät ole muuttuneet kovin paljon, vaikka teksti on vanhaa.

Esityksen koregrafioista vastaava Pia Varuhin-Palolla on esityksessä myös näyttelijän rooleja, joissa hän esittää myös miestä.

–Roolihahmon kylmyyden ja kovuuden sisäistäminen on ollut haaste. Hahmohan on yleismaailmallinen, eikä mitenkään aikaan sidottu ja aihe on päivänpolttava. Patruuni, joka novellissa ostaa rakkautta rahalla ja käyttää toisten köyhyyttä hyväkseen on ollut vaikea työstettävä.

Useat roolit yhdelle henkilölle ovat näyttelijöille haaste, joka pitää esityksen kuluessa mielen virkeänä. Kertojan roolissa tarinaa viedään eteenpäin, mutta esityksen rytmitystä pitää seurata tarkasti koko ajan, että on oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Myös vaatteiden vaihtaminen ja esimerkiksi parran tekeminen kesken esityksen vaihtuvaan rooliin pitää näyttelijät kiireisinä.

Varuhin-Palo nauraa, että tässä vaiheessa hänen koreografinen työnsä alkaa olla tehty ja myös hän keskittyy omiin rooleihinsa.

–Yritän jättää verhojen raosta kurkkimisen jo pois, koska kuviot on hiottu valmiiksi ja olemme valmiit esityksen suhteen.

Nuori haapavetinen kansanmusiikkibändi Lohka vastaa musiikista. Ompelija-novelliin on musiikin säveltänyt haapavetinen Okko Saastamoinen.

Yhtyettä ohjaava Jokilaaksojen musiikkiopiston opettaja Juha Ylikotila sanoo, että ryhmän kanssa työskenteleminen on helppoa, koska he ovat jo niin kokeneita soittajia.

–Pystymme tekemään musiikin nuotteina tai sovittamaan sitä itse. Ohjaajan tilaukset biiseistä ja luonnehdinta siitä minkä tyyppisiä niiden pitäisi olla sulautettuna orkesterin omaan ohjelmistoon menevät aika helposti yhteen. Yhteistreeneissä kaikki selittyy hyvin, vaikka ensin meillä on olemassa vain kuvitelma siitä millainen mikäkin kohtaus on.

Tuovi Pulkkanen
Kansanmusiikkibändi Lohka vastaa esityksen musiikista. Yhtyettä ohjaa Juha Ylikotila.

Kansanmusiikkibändi Lohka vastaa esityksen musiikista. Yhtyettä ohjaa Juha Ylikotila.

Ylikotila sanoo, että kun soitto ja näytteleminen yhdistetään, sillä on vaikutusta molempiin suuntiin.

–Ne täydentävät toisiaan ja vaikuttavat siihen millainen kohtaus lopulta on.

Canthia - Minna Canthin novelleja

Dramatisointi: Heini Tola.

Ohjaus: Katariina Anttila.

Koreografiat: Pia Varuhin-Palo.

Musiikki: Kansanmusiikkiyhtye Lohka, bändin ohjaus Juha Yli-Kotila, Jokilaaksojen musiikkiopisto.

Laulujen ohjaus: Nelli Ikola-Heiska.

Näyttämöllä: Satu Hartikainen, Kari Jääskelä, Heimo Kansanoja, Sannukka Lumiaho, Risto Saaranen, Hanna Tervoja, Marjo Tuovila ja Pia Varuhin-Palo.

Puvustus ja lavastus: työryhmä sekä nuorten työpaja Äkzone.

Valot: Mika Lumiaho.

Äänet: Sauli Saastamoinen.

Tuotanto Jokihelmen opisto ja teatteriryhmä Lipstikka.

 

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Etusivullamme juuri nyt: