Lukijalta

Ou­lais­ten lukion tiimi sel­väk­si voit­ta­jak­si alueel­li­ses­sa ma­te­ma­tiik­ka­ki­sas­sa

Artturi Isomaa, Jussi Raappana, Benjami Savola ja Fanny Pihlajamaa muodostivat Haapajärven lukion joukkueen.
Artturi Isomaa, Jussi Raappana, Benjami Savola ja Fanny Pihlajamaa muodostivat Haapajärven lukion joukkueen.
Kuva: Esko Vanhala

Kahdeksatta kertaa Ylivieskassa järjestetty MathTalent 2020 -matematiikkakisa on suunnattu lukion 1. ja 2. vuoden opiskelijoille.

Tänä vuonna mukaan oli ilmoittautunut joukkue kymmenestä lukiosta. Kilpailun järjestäjänä toimi Centria-ammattikorkeakoulu ja Eleven+ ry. Haapajärven lukion rehtori ja Eleven+ ry:n nykyinen puheenjohtaja Merja Eilola avasi tilaisuuden ja toivotti alueen lukioiden opiskelijat opettajineen tervetulleiksi.

– Mikä toi pallo tuossa on?

– Ai mikä?

– Pallo. Kuka teistä osaa tän pallojutun?

– Parempi, että sä teet.

– Eikö meidän pitäisi jakaa tehtävät?

– Nyt pitää kyllä jo kirjoittaa vastausta, että saadaan tehtyä. On vain tunti aikaa.

– Hei. Tästä saadaan yhtälö. Kato! Nolla pilkku seitsemän kertaa äks.

Tämän vuoden tehtävät oli laatinut Raine Kerttula, joka toimii Ylivieskan Centriassa matematiikan ja fysiikan yliopettajana. Matematiikkakisan viiden ensimmäisen vuoden ajan tehtävät olivat Voitto Sorvojan käsialaa, mutta viime vuodet Kerttula on valikoinut kilpailutehtävät. Kerttula kokee kilpailutehtävien etsimisen kiintoisana haasteena. Kerttula mainitsee, että on yllättävän työlästä löytää riittävän haastavat, mutta lukiotiedoin yksin ja ryhmissä ratkaistavat ongelmat.

– Hyllymetreittäin on tullut käytyä materiaalia lävitse.

Tämänkin vuoden tehtävät ovat muunnelmia tai suoria kopioita ikivanhoista ylioppilaskoetehtävistä, yliopistojen tai ammattikorkeakoulujen pääsykoemateriaaleista.

Ennen yksilökisaa Kerttula esitteli tehtävien aihealueet, minkä perusteella neljän hengen ryhmä päätti, kuka lähti ratkaisemaan mitäkin tehtävää. Varsinaiset tehtävät jaettiin osallistujille vasta luokassa, ja aikaa tehtävän ratkaisemiseen annettiin 60 minuuttia. Hiljaisuuden vallitessa opiskelijat ratkaisivat parametrin sisältävää toisen asteen yhtälöä, tankkerien kohtaamispaikkaa, neljän ympyrän sisään jäävää pinta-alaa ja vektoreiden kohtisuoruuteen liittyviä ongelmia. Kuului vain paperin ja lyijykynän vuorovaikutuksen ääniä. Kilpailussa ei käytetty muuta kuin lyijykynää, kumia ja omia aivoja ilman mitään apuvälineitä.

Opiskelijoiden ruokaillessa opettajat pisteyttävät yksilötehtävät ennen ryhmäkisan alkua. Ryhmätehtävien tekeminen vaikutti kivalta ja iloinen puheensorina täytti yläkerran luokan, jossa Haapajärven lukion opiskelijat Artturi Isomaa, Jussi Raappana, Benjami Savola ja Fanny Pihlajamaa ratkaisivat MathTalent 2020 -kisan ryhmätehtäviä. Ryhmätehtävien vaativuustaso oli selkeästi korkeampi kuin yksilötehtävien. Vaikeusaste ilman teknisiä apuvälineitä oli korkea, ja ryhmätyötaidot ja yhdessä tekemisen merkitys alkoi korostua.

Aikaa on vielä viisi minuuttia, kun viimeisen tehtävän ratkaisu oli muodostumassa. Ryhmä vaikutti selviävän ongelmista tavoiteajassa ja jokaiseen tehtävään oli tulossa vastaus. Koko kilpailuaika käytettiin tarkoin, ja sen jälkeen opettajista muodostuva raati pisteytti tehtävät.

Jokainen osallistuva joukkue sai 40 euroa jaettavakseen, mutta kolmelle parhaimmalle joukkueelle oli muhkeampia rahasummia.

Oulaisten lukion tiimiä jännitti, kun he huomasivat tulevansa kisassa voittajaksi selvällä piste-erolla toiseksi tulleeseen Kalajoen lukioon. Oulaisten voitokkaassa joukkueessa kisasivat Markus Huhta-Aho, Ilona Leppäjärvi, Veeti Saarela ja Otto Veteläinen.