50 kuvaa: Ou­lais­ten lukion Wanhat 2024

Maskeerattu mies: Jorma Rantala kertoo ami­raa­li Thitzin tarinan

Kerro havainnoistasi: Ve­si­joh­to­ver­kos­tos­sa on vuo­to­koh­ta Ou­lai­sis­sa

Mainos: Talvitarjouksena Pyhäjokiseutu Digi tai myös painettu lehti, katso tarjoukset tästä

Sun­nun­tai­na pa­la­taan tal­vi­ai­kaan –Tar­kis­ta tästä, kumpaan suun­taan sitä kelloa nyt pi­ti­kään kääntää

Kelloa siirretään ensi viikonloppuna lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 04.00 tunnilla taaksepäin.
Kelloa siirretään ensi viikonloppuna lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 04.00 tunnilla taaksepäin.
Kuva: Jussi Leinonen

Kesäaika päättyy ensi sunnuntaina. Kelloja siirretään lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 04.00 jälleen tunti taaksepäin, talviaikaan. Seuraavan kerran kesäaikaan siirrytään ensi vuoden maaliskuun viimeisenä päivänä. Perinteestä on pyritty pääsemään eroon vuosien ajan, mutta se jatkuu edelleen.

Unirytmin muutos, esimerkiksi kellojen siirron aiheuttamana, tuntuu kropassa monin tavoin: nukahtamisvaikeuksina, heikentyneenä yöunena ja tämän seurauksena uupumuksena päivällä.

– Jos kellojen siirto aiheuttaa ongelmia, uuteen aikaan voi totutella asteittain. Tämä tarkoittaa oman rytmin muuttamista esimerkiksi 15 tai 30 minuuttia kerrallaan. Talviaikaan siirtyminen on onneksi usein helpompaa kuin kesäaikaan siirtyminen, sillä kesäaika nipistää unesta tunnin pois ja talviaika lisää hetkellisesti unta, kertoo yleislääkäri Eevert Partinen Terveystalon tiedotteessa.

Talviaikaan siirtymisen aiheuttama pimeys aiheuttaa monella kuitenkin aamuista väsymystä.

– Tätä voi helpottaa käyttämällä kirkasvalolamppua, Partinen lisää.

Unettomuus on räjähtänyt kasvuun 2020-luvulla ja on erityisesti suomalaisten työikäisten kansantauti. Uni on yksi tärkeimmistä terveyden tukipilareista, joten jatkuvien uniongelmien kanssa kannata jäädä yksin.

– Esimerkiksi kellojen siirron yhteydessä tilapäinen unettomuus on normaalia. Kun unihäiriöt pitkittyvät, uneen tulisi kiinnittää huomiota. Jos kotikonstit eivät auta, kannattaa hakea apua lääkäriltä.