Kurkistus toimitukseen: Kahen Ka­ha­vit: Mondo ja kan­na­bis pu­hut­ta­vat Py­hä­jo­ki­seu­dun toi­mi­tuk­ses­sa

Seuranta: Ou­lais­ten kau­pun­gin yli­las­ku­tuk­sen tut­kin­ta etenee: Yrit­tä­jän omai­suu­den ta­ka­va­rik­ko­ai­ka jatkuu tam­mi­kuul­le

Kolumni
Tilaajille

Lii­ken­teen ve­ro­tuk­sel­le on saatava vas­ti­net­ta

Valtionvarainministeriö julkaisi 18. toukokuuta loppuraporttinsa liikenteen verotuksen uudistamisesta. Lopputulos on tyrmäävä, mutta ei yllättävä. Polttoaineille esitetään jälleen veronkorotusta. Maamme kokonaisedun kannalta käsittämätön on myös ehdotettu dieselin veronkorotus, mikä merkitsee mittavia lisäkuluja jo entisestään kuritetuille kuljetusalan yrityksille ympäri Suomea. Verojen nostaminen on punavihreälle hallitukselle sietämättömän helppoa, mutta tiellä kulkevien ajokokemuksessa veroäyrit eivät tunnu.

Uudet polttoaineiden veronkorotukset on jo ehditty hallituksen toimesta kiistää. Luottamusta se ei kuitenkaan herätä. Mitä pontevammin asia kiistetään, sitä todennäköisemmin se toteutuu. On hyvä muistaa, että lopulta virkamies tekee vain työtään, joka on nyt punavihreän hallituksen linjan mukaista. Polttoaineiden verotuksen korottaminen on hallituksen arvovalinta. Päästöjen vähentäminen on tavoiteltavaa, mutta mahdolliset keinot niiden saavuttamiseksi ovat monimuotoisempia kuin hallituksen politiikasta voisi päätellä. Mielekkäämpää olisikin tavoitella vähäisempiä päästöjä autokannan uudistamisella ainaisen lisäverottamisen sijaan.