Kahden tunnin kierroksella: Katso li­ve­tun­nel­maa: Ou­lais­ten Vil­li­per­jan­tai yh­dis­tää kult­tuu­rin ja kau­pal­li­suu­den –Mistä ihmiset ta­pah­tu­mas­sa tyk­kää­vät?

Uutta ja päivittyvää tietoa: Katso Kalevan hir­vi­las­ku­ris­ta tuoreet saa­lis­mää­rät – Poh­jois-Poh­jan­maal­la hir­vi­jah­ti jatkuu, mutta vielä va­jaal­la teholla

Helppo käyttää: So­vel­lus Py­hä­jo­ki­seu­dun lu­ke­mi­seen on nyt valmis –Näin hel­pos­ti lataat sen kän­nyk­kää­si

Tilaajille

SSAB:l­lä ei ole aikeita sulkea Raahen teh­das­ta – Uu­dis­tus­työ on jo aloi­tet­tu

SSAB:n ympäristöjohtaja Harri Leppänen toteaa, ettei SSAB:lla ole suunnitelmissa sulkea tehtaitaan, vaan ne uudistetaan palvelemaan uutta teknologiaa, vetyteknologiaa. Näin myös Raahessa.

SSAB:n Raahen tehtaasta tulee vetyteknologian myötä eräänlainen sähkölaitos.
SSAB:n Raahen tehtaasta tulee vetyteknologian myötä eräänlainen sähkölaitos.
Kuva: Vesa Joensuu

SSAB:n Raahen tehdas tulee kokemaan seuraavan parinkymmenen vuoden aikana isoja muutoksia, kun teräksenvalmistus siirtyy hiilivapaaseen vetyteknologiaan. Se tietää hyvästejä masuuneille ja yhden teollisen aikakauden päättymistä.

– Kun teräksen tekeminen nykymenetelmällä loppuu, tulee siinä päätökseen myös merkittävä ajanjakso Raahen kaupungin historiaa. Rautaruukin alku konkretisoitui ensimmäiseen Emma-masuuniin. Siitä kaikki lähti, sanoo SSAB:n ympäristöjohtaja Harri Leppänen.