
S-Pankin verkkopankin tunnistautumisessa oli useita kuukausia kestänyt järjestelmähäiriö. S-Pankki kertoo tiedotteessaan, että häiriö alkoi 20. huhtikuuta ja päättyi 5. elokuuta.
Häiriö koski noin muutaman sadan hengen suuruista joukkoa ja sen seurauksena rajattu määrä pankin asiakkaita pystyi kirjautumaan tietyissä tilanteissa verkkopankkiin toisen asiakkaan verkkopankkitunnuksilla.
Pankki kertoo, että häiriö johtui yksittäisen ohjelmistokomponentin virheellisestä toiminnasta ja se korjattiin heti, kun häiriö havaittiin.
S-Pankin mukaan järjestelmähäiriötä on hyödynnetty myös väärinkäytöksiin, kuten luvattomiin maksuihin ja kolmansien osapuolten verkkopalveluihin kirjautumiseen.
S-Pankin digitaalisten palveluiden kehittämisestä vastaava johtaja Carl-Edvard Holmberg kertoo, että pankki on yhteydessä kaikkiin asiakkaisiin, joita häiriö on koskettanut.
– Jos emme ole yhteydessä asiakkaaseen, häiriö ei koskettanut häntä, eikä tapahtunut edellytä toimenpiteitä, Holmberg toteaa.
Pankki on tehnyt tapahtuneesta poliisille tutkintapyynnön. S-Pankki kertoo pyytäneensä poliisia tutkimaan tapahtumien kulun sekä sen, ovatko järjestelmiä hyväkseen käyttäneet syyllistyneet rikokseen.
Pankki pahoittelee tapahtunutta ja kertoo korvaavansa asiakkailleen kaikki häiriön aiheuttamat välittömät taloudelliset vahingot.
Juttua muokattu kello 13.04: Täsmennetty otsikkoa.